با سلام خدمت کاربران وبسایت آلما وب، در این مقاله ما به شما عزیزان مفهوم بک لینک رو بیان میکنیم و اصلا اینکه بک لینک چرا در محیط وب بسیار مهم هست و بیان میکنیم که چرا موتور جستجوی گوگل به بک لینک هایی که وبسایتها به وبسایتها دیگر میدهند اهمیت میدهد و برای جزء فاکتورهای اصلی رتبه دهی به وبسایت ها میباشد.

بک لینک چیست؟!

لینک سازی یکی از فاکتورهای مهم برای سئو کردن وبسایت میباشد. شما میتوانید با درک مفاهیم لینک سازی (لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی و  لینک فالو و نوفالو) به راحتی وبسایت خود را در کلمات کلیدی هدف خود به رتبه های خوبی در جایگاه جستجوی گوگل قرار دهید.

لینک سازی به سایت یا همان بک لینک فرآیند دریافت لینک از وبسایتهای دیگر به وبسایت خودمان میباشد و منظور ما از لینک به سایت این است که بعد از کلیک کردن بر روی متن یا تصاویر در سایت های دیگر سایت و یا صفحه های وبسایت ما باز شود.

لازم به ذکر است که فرآیند بالا دقیقا شبیه به فرآیندی است که ربات های گوگل هنگام خزیدن و ایندکس کردن اطلاعات وبسایت ها انجام میدهند.

انواع بک لینک ها:

ربات های گوگل با بررسی لینک ها و همچنین کیفیت لینکهای درج شده درون صفحات شما و در برخی از اوقات تعداد لینک های درج شده درون وبسایت به صفحات و وبسایت شما امتیاز میدهند و یکی از المان های سئو بر کلمات جستجو شده و همچنین بر نمره دهی گوگل بر سایت و صفحات همین امر لینک سازی است.

لازم به ذکر است که خزنده های گوگل با لینک های درون صفحات به صفحات دیگر مراجعه میکنند و شما میتوانید با لینک سازی درست در صفحات خود به خزنده های گوگل کمک شایانی در ایندکس کردن صفحات وبسایت خود کنید.

همیشه به یاد داشته باشید هرچقدر از وبسایتهای معتبر لینک بگیرید گوگل شما را به عنوان یک مرجع شناسایی میکند و امکان دیده شدن شما در کلمات کلیدی مد نظر خود برای آن لینک سازی کرده اید بسیار بیشتر است.

لینک سازی یکی از روش های مطلوب من برای کسب جایگاه در کلمات کلیدی مورد نظرم در وبسایت گوگل میباشد.

در وبسایت آلما وب بیشتر سعی بر این مورد شده است که برای به دست آوردن جایگاه در کلمات کلیدی هدف در موتور جستجوی گوگل از لینک سازی مفید خارجی و نوع فالو استفاده کردیم و برای اینکه ربات های موتورهای جستجو بتوانند به راحتی مطالب وبسایت آلما وب را ایندکس کنند از لینک سازی داخلی نیز در برخی از قسمت های وبسایت استفاده کرده ایم.

تفاوت بک لینک های فالو Dofollow و نوفالو nofollow

هر یک از لینک هایی که درون وبسایتها مشاهده میکنید به صورت پیش فرض جزء لینک های فالو Dofollow محسوب میشود مگر آنکه در کدهای HTML آن از ویژگی نوفالو Nofollow استفاده شده باشد.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارحی

لینک سازی در اصل به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم میشود.

لینک سازی داخلی: به تمامی لینک هایی که درون وبسایت به دیگر قسمت های وبسایت میدهیم لینک سازی داخلی میگوییم.

مثال: طراحی سایت آلما وب

لینک سازی خارجی: به تمامی لینک هایی که از دیگر وبسایتها، وبلاگها، شبکه های اجتماعی و یا به صورت کلی لینک هایی که از بیرون به داخل سایت داده میشود و یا از داخل سایت به خارج سایت داده میشود لینک سازی خارجی میگوییم.

مشاهده بیشتر  10 نکته کلیدی سئو

مثال: سوپر مارکت اینترنتی خرید شما

در سال ۱۹۹۰ زمانی که گوگل مفهوم رنک پیج (رتبه صفحه) را معرفی کرد، تعداد بک لینک های یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه آن داشت و هر چه تعداد بک لینک های وبسایت بیشتر بود میزان رتبه صفحات وبسایت و همچنین نمایش وبسایت در کلمات کلیدی جستجو شده بالاتر از سایر نتایج بود.

مدیران وبسایت با استفاده از تبادل لینک و یا خرید بک لینک سعی بر آن داشتند که جایگاه خود را در نتایج جستجو ارتقاء ببخشند و با این امر در صدر نتایج نمایش قرار بگیرند که این خودش باعث به وجود آمدن نتایجی از اطلاعات هرز و غیر مرتبط میشد.

گوگل الگوریتم پنگوئن را خلق کرد!

الگوریتم پنگوئن برای شناسایی و جریمه وبسایت های متخلف و آن دسته از وبسایتهایی که از لینک سازی به روش غلط برای نمایش مطالب وبسایتشان و همچنین وبسایتشان استفاده میکردند خلق شد، همچنین پیج رنک یا رتبه بندی صفحات حذف شد و میزان تأثیر رتبه بندی بر اساس لینک سازی تا مقدار قابل توجهی کاهش یافت

متن لینک شده یا Anchor text

متن لینک شده به این معنی است که لینک ارائه شده توسط وبسایت با چه عنوانی نمایش داده میشود مانند: http://www.alma-web.ir که با متن آلما وب در تصویر زیر نمایش داده میشود.

لازم به ذکر است که سئوسازی بر روی کلمات کلیدی توسط لینک سازی به سایت، با متن لینک شده ارتباط بسیار مستقیمی دارد، این یعنی اینکه اگر قرار باشد ما بخواهیم روی کلمه کلیدی طراحی سایت برای وبسایت آلما وب لینک سازی خارجی کنیم بایستی لینک هایی بسازیم که این کلمه درونش قرار گرفته است.

کلمه‌ی کلیدی مد نظرت رو توی لینکی که به سایتت میدی بگنجون!

ذکر این نکته نیز الزامی است که بایستی لینکهایی که با کلمات کلیدی به صفحه سایت میدهید با محتوای صفحه هدف مرتبط باشد.

همین اقدام قابل تحصین گوگل باعث شد تا بسیاری از وبمستران و وبسایتداران لینک سازی به سایت را جدی گرفته و متن لینک ها را محتوای صفحه و سایر فیلترهایی که پیشتر گفته شد مرتبط سازند.

پیشنهاد ما این است که در متن لینک های خود از نکات زیر استفاده کنید:

شما باید توازن لازم برای لینک سازی خود برقرار کنید تا موتورهای جستجو لینک سازی شما را غیر طبیعی شناسایی نکرده و دیگر آنکه وبسایت شما را مورد جریمه های سنگین قرار دهند.

لازم به ذکر است که شما باید برای لینک سازی خود استراتژی هدفمند و منظم داشته باشید تا با این کار بتوانید در جایگاه مد نظر به هنگام جستجوی کلمه کلیدی خود در وبسایت گوگل قرار بگیرید.

مشاهده بیشتر  مزایای آموزش آنلاین

المان های تعیین ارزش لینک های ساخته شده توسط گوگل

لینک هایی که از سایتهای مختلف برای سایت شما ساخته میشود از دید گوگل ارزش یکسانی نخواهند داشت و برخی از فاکتورها میتواند در تعیین ارزش لینک ساخته شده تأثیر بسزایی داشته باشد.

اعتبار دامنه یا Domain Authority وبسایتی که به شما لینک داده است

اعتباردهی به دامنه ها نیز توسط خود موتورهای جستجو انجام میشود و فاکتورهای بسیاری در تعیین اعتبار دامنه نقش مهمی ایفا میکند که برخی از آنها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی همان دامنه، تعداد لینک های خروجی دامنه، فعالیت در شبکه های اجتماعی آن دامنه و… .

هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد ارزش بک لینک داده شده و همچنین تأثیر این لینک در جایگاه شما در کلمه کلیدی هدف لینک داده شده بیشتر خواهد بود.

اعتبار صفحه یا Page Authority صفحه ای که به سایت یا صفحه شما لینک داده است

اعتبار دهی به صفحات یا همان Page Authority نیز توسط موتورهای جستجو انجام میشود، اعتبار صفحه شباهت بسیار بالایی به اعتبار دامنه دارد و همچنین این امکان وجود دارد که وبسایتی دارای اعتبار دامنه بسیار بالایی باشد ولی صفحه ای که به شما لینک داده است دارای اعتبار بسیار پایینی باشد.

میزان اعتبار صفحه به تعداد لینک های خروجی و همچنین لینک های دریافتی به همان صفحه بستگی دارد و افزایش اعتبار صفحه به لینک سازی های که در صفحه یا به صفحه انجام شده است اعتبار مستقیم دارد.

صفحاتی که لینک سازی خوبی دارند دارای اعتبار بالایی نیز هستند، مثلا صفحاتی که در روت اصلی دامنه هستند و یا صفحاتی که در منو ها هستند و به آنها لینک داده شده است معمولا دارای اعتبار بالایی هستند.

برای بررسی اعتبار صفحه و اعتبار دامنه ابزارهای زیادی وجود دارد ولی یکی از بهترین ابزارها برای سنجش این اعتبار ابزار MOZ میباشد که تیم سئو آلما وب از این ابزار برای شناسایی اعتبار دامنه و همچنین اعتبار صفحات دامنه استفاده میکند.

برای سئو کردن سایت خود با لینک سازی بسیار بر این نکته توجه کنید که باید لینک های دریافتی از صفحات سایتهایی باشد که دارای اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بالایی هستند.

تعداد لینک های خروجی صفحات سایت

تعداد لینک های خروجی یک دامنه از یک صفحه هرچقدر بیشتر باشد میزان اعتبار این لینک ها کاهش پیدا میکند.

معمولا وبسایتهایی که در زمینه فروش لینک و یا ریپورتاژ و یا آگهی با بک لینک فعالیت میکند علاوه بر اینکه این لینکهایشان در لینک سازی ارزش بالایی ندارد تعداد لینک های خروجی از صفحاتشان معمولا بیشتر از وبسایتهای دیگر است.

ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

ارتباط موضوعی وبسایتی که به شما لینک میدهد با مطالب وبسایت شما میتواند ارزش بالایی به لینک بدهد. برخی از دوستان سعی بر این میکنند که لینک سازی را در مقالات وبسایتهایی همچون ویرگول، ویکی پدیا و… انجام دهند و با نوشتن یا ویرایش مقالات منتشر شده درون این وبسایتها بتوانند لینک هایی با ارزش بالا برای وبسایت خود و یا صفحات وبسایت خود به دست بیاورند.

پس یکی از فنونی که میتواند شما را به دریافت لینک هایی با ارزش و اعتبار بالا سوق دهد نوشتن مقالات مرتبط با موضوع وبسایت و صفحات شماست که این مهم میتواند در تثبیت جایگاه شما در کلمات کلیدی هدف لینک سازی به رشد بسیار خوبی برساند.

مشاهده بیشتر  چگونه فروش سایت خود را افزایش دهیم؟

محل قرار گیری بک لینکها درون سایت مقصد

محل قرارگیری لینک ها در ارزش لینک میتواند تأثیر بسزایی ایجاد کند و بطور کلی لینک هایی که در هدر و فوتر سایت قرار دارند نسبت به بقیه لینک های درون سایت دارای ارزش بالاتری هستند.

در رتبه بعدی میتوان به لینک هایی که درون سایدبار و اسلایدر هست اشاره کرد که این مهم نیز به نسبت جایگاهی لینک های قبلی دارای ارزش نسبتا بالاتری است.

در قسمت نهایی لینک هایی که درون محتواها قرار دارند دارای ارزش بیشتری هستند.

متخصصین سئو بیان میکنند که بر اساس این نکات ریپورتاژ جایگاه ارزشمند تری برای لینک سازی دارد تا خرید لینک و همچنین تبلیغات متنی…

طبق تجربه تیم سئوی آلما وب بهترین نوع لینک سازی میتواند لینک سازی درون محتوایی با چند کلمه کلیدی هدف باشد و این لینک ها مزیت هایی زیادی برای شما در امر جستجو خواهد داشت به عنوان مثال اگر شما بخواهید در کلمه طراحی سایت رقابت کنید و با لینک سازی مستقیم به جایگاه خوبی دست پیدا کنید رقابت و تثبیت جایگاه شما در آن نقطه بسیار سخت است.

شما میتوانید بر روی یک کلمه کلیدی طولانی تر وقت بگذارید و این کلمه میتواند شامل چند کلمه کلیدی هدف باشد مانند طراحی سایت ارزان با وردپرس یا طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان با ووکامرس

تأثیر بک لینک بر سئو چگونه محاسبه میشود؟

برای تعییر ارزش و تأثیر بک لینک ها بر سئو سایت شما فاکتورهای نقش ایفا میکنند که برخی از مهمترین آنها که در مقاله به صورت کاملتر توضیح داده شده بود عبارتند از:

  1. اعتبار دامنه و اعتبار صفحه لینک دهنده
  2. ارتباط موضوعی سایت شما به صفحه ارجاع دهنده
  3. متن لینک انتخاب شده برای لینک
  4. محل قرارگیری لینک در صفحه
  5. تعداد لینکهای خروچی از صفحه ارجاع دهنده
  6. فالو یا نوفالو بودن لینک

رایج ترین روشهای ساخت لینک خارجی چیست؟

کیفیت محتوای شما مهمترین دلیل برای دریافت لینک از سایتهای دیگر است. با این وجود روشهایی برای لینک سازی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. خرید بک لینکهای متنی
  2. خرید ریپورتاژ آگهی
  3. فعالیت در شبکه های اجتماعی
  4. ساخت پروفایل در سایتهای معتبر
  5. نظرگذاری در سایتهای مرتبط
  6. گذاشتن پست مهمان در سایتهای مرتبط با محتوای ما
  7. گذاشتن محتوای خود درون سایت خود
  8. ویرایش و نگاریش محتواهای ناکامل درون وبسایتهایی مانند ویکی پدیا و لینک سازی از طریق این نوع مقالات

سخن پایانی

قطعا شما میتوانید با یک استراتژی درست لینک سازی و با انتخاب درست کلمات کلیدی هدف، ورودی خوبی از طریق موتورهای جستجو دریافت کنید.

لینک سازی در سئو کردن سایت و نمایش وبسایت و صفحاتش در موتورهای جستجو میتواند تأثیر خوبی داشته باشد.

شما باید برای لینک سازی از روش های کلاه سفید استفاده کنید ما در ادامه مقالات سعی بر این امر میکنیم که روشهای کلاه سفید و کلاه سیاه را برای شما به صورت کامل شرح دهیم.

شما میتوانید با گذاشتن محتواهای کامل و خوب از دیگر وبسایتهای مرتبط با فعالیت خود لینک دریافت کنید که این لینک ها میتواند برای شما ارزش خوبی داشته باشد و گوگل وبسایت شما را به عنوان یکی از مرجع ترین سایتها در حیطه فعالیتتان شناسایی کند.

منابع

moz

google

وبسیما

نوین